Sunday, December 25, 2011

Hukum menyambut Tahun Baru Masihi

semalam aku ada dapat satu mesej dari kawan aku
dia tanya aku
apekah hukumnya menyambut Tahun Baru?
ye la kan tahun baru dah nak dekat?
so.ape azam tahun baru korang?
kalau aku,paling dekat ialah 11 A+ SPM
dan melaksanakan azam yang tak terlaksana time tahun 2011

Sebenarnya boleh je sambut tahun baru dan seperti yang aku tahu
hukumnya harus dan benda ini boleh menjadi haram kalau:

*sambutan tu bukannya untuk upacara keagamaan
*ada percampuran antara lelaki dan perempuan yang kebiasaannya boleh membawa kepada maksiat
*ada hiburan yang bertentangan dengan Islam
*kandungan sambutan tu bertentangan hukum syarak...

contohnya:time kita nak sambut tahun baru uh,ada minuman keras,lelaki perempuan bercampur,ada yang mabuk dan lain lain lagi..

Tapi kita tengok la kan zaman sekarang ni kalau tahun baru mesti ada konsert kan.tak sahlah kalau tak de konsert..so,paham2 la ye itu haram ke tak..

so,kawan.kalau tak paham gak..boleh tanya yang lebih arif..
that's all

selamat tahun baru ye!

No comments:

Post a Comment